احساس ترس، روش های درمانی و تفاوت آن با فوبیا

تفاوت زیادی بین احساس طبیعی ترس و فوبیا وجود دارد. نویسنده کتاب هراس مکن، می گوید فوبیا احساسی غیر منطقی، بیش از حد و مداوم از چیزی، موقعیت یا شی خاصی است که در آن فرد معتقد است نتیجه مواجهه با این ترس وخیم و غیر منطقی خواهد بود.
احساس ترس
احساس ترس

روش های درمان ترس و غلبه بر آن

احساس ترس یکی از قدرتمندترین احساساتی است که هم جسم و هم ذهن را تحت تأثیر قرار می دهد. زیرا ترس می تواند سیگنال های قدرتمندی برای پاسخگویی در شرایط اضطراری باشد. مانند حمله یا دفاع و فرد در موقعیت های مختلف غیر خطرناک احساس ترس می کند. مانند شرکت در امتحان، اما با رعایت نکات زیر می توان ترس را برطرف کرد:

روبرو شدن با ترس

نادیده گرفتن یا اجتناب از موقعیت هایی را که باعث ترس شخص می شود، متوقف کنید و از تلاش برای مقابله با آنها جلوگیری کنید. زیرا ماندن در این حلقه یا ماندن در همان الگو، مسئله اضطراب همراه با ترس را افزایش می دهد، در عوض توصیه می شود با این شرایط مقابله کنید، که راهی موثر برای از بین بردن ترس است.

خود شناسی

نگه داشتن یک دفترچه یادداشت یا دفترچه خاطرات که در آن فرد اتفاقات یا آنچه را که در هنگام ترس احساس می کند و آنچه را که برای کاهش این احساس انجام داده است ثبت می کند و توصیه می شود برای مقابله با احساس ترس اهداف قابل دستیابی تعیین کنید و این روش می تواند یک روش موثر برای از بین بردن آن باشد.

ورزش هوازی انجام دهید

انجام تمرینات هوازی یا افزایش تمریناتی که فرد انجام می دهد. زیرا نیاز به تمرکز دارد که بتواند ذهن او را از ترس و اضطراب دور کند.

آروم باش

تکنیک های آرام سازی را یاد بگیرید که به غلبه بر احساسات جسمی و روحی ترس کمک می کند. مانند دراز کشیدن، نفس کشیدن عمیق، یا یادگیری تمرینات مدیتیشن، یوگا یا ماساژ و تصور خود در مکانی راحت به خلاص شدن از ترس کمک می کند.

غذای سالم بخورید

مقدار زیادی سبزیجات و میوه ها بخورید و از خوردن مقدار زیادی قند پرهیز کنید. از آنجا که سطح پایین قند خون منجر به احساس اضطراب می شود، و از نوشیدن بسیاری از نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه خودداری کنید. زیرا کافئین می تواند سطح اضطراب را افزایش دهد .

درمان کمکی

صحبت با متخصصان و مشاوران متخصص در این زمینه به مشکل ترس کمک می کند و داروهای تجویز شده و شرکت در گروه های پشتیبانی می تواند به فرد کمک کند مشکلی را که احساس می کند حل کند.

ترس در کودکان

احساس ترس
احساس ترس

ترس از احساسات عادی که کودک می تواند احتیاط را یاد بگیرد ، صداهای بلند، و چیزهای بزرگ، جدید یا متفاوت باعث ترس او می شود و والدین می توانند با آرامش کودک و احساس امنیت و آرامش به کودک، با این شرایط کنار بیایند، اما احساس ترس در کودکان ایجاد می شود در هر مرحله از زندگی او با توجه به علت متفاوت است.

تفاوت بین ترس و فوبیا

تفاوت زیادی بین احساس طبیعی ترس و فوبیا وجود دارد. نویسنده کتاب هراس مکن، می گوید فوبیا احساسی غیر منطقی، بیش از حد و مداوم از چیزی، موقعیت یا شی خاصی است که در آن فرد معتقد است نتیجه مواجهه با این ترس وخیم و غیر منطقی خواهد بود.

 

منابع:

  1. How to overcome fear and anxiety”، www.mentalhealth.org.uk، اطّلع علیه بتاریخ ۲۲-۵-۲۰۱۹. بتصرّف.
  2. Normal Childhood Fears”www.kidshealth.org, Retrieved 1-6-2019. Edited.
  3. Heather Hatfield, “The Fear Factor: Phobias”، www.webmd.com, Retrieved 23-5-2019. Edited.
بهنام محمدی
مترجم، نویسنده و مدیر در مجموعه پیارند