باز کردن اشتهای کودکان، با استفاده از روش های تغذیه و روانشناسی

بعضی از والدین نسبت به باز کردن اشتهای کودکان احساس نگرانی می کنند. معمولاً کودک هنگام احساس گرسنگی غذا می خورد و در صورت احساس سیری متوقف می شود.
باز کردن اشتهای کودکان
باز کردن اشتهای کودکان

غذا برای باز کردن اشتهای کودکان

برخی از کودکان نوع خاصی از غذاها را نسبت به سایر غذا های دیگر ترجیح می دهند، که منجر به کمبود ویتامین ها و مواد معدنی خاص در بدن آنها می شود.
برای باز کردن اشتهای کودکان باید توجه داشت کودکانی که دارای اشتهای کمتری هستند در مقایسه با سایر کودکان، نیازمند مکمل های غذایی و ویتامین ها هستند. اشتهای خوب و یادآوری غذاهایی که روی اشتهای کودکان تأثیر مثبت می گذارند عبارتند از:

  • منابع ویتامین D: کمبود ویتامین D باعث خستگی عمومی و از دست دادن اشتها می شود. به دلیل جذب ضعیف بدن در برخی مواد معدنی مانند روی، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر و ویتامین A، بنابراین باید مراقب قرار گرفتن در معرض آفتاب باشید. و از منابع غذایی غنی از ویتامین D، از جمله ماهی و تخم مرغ، آب پرتقال و شیر غنی شده با ویتامین D استفاده کنید.
  • منابع روی: از دست دادن اشتها یکی از مهمترین علائم کمبود روی در کودکان است. علاوه بر این، کمبود روی منجر به توقف رشد و کمبود حس چشایی و بو می شود و همچنین با یکی از آنها همراه است. بیماری هایی که روده را تحت تأثیر قرار می دهند و از جمله مهمترین منابع تغذیه ای روی، پنیر سوئیسی، مرغ و لوبیا سفید، لوبیای سبز، گوشت قرمز و غلات کامل است.
  • منابع ویتامین B12: مطالعات افزایش اشتها در کودکان با کمبود ویتامین B12 را با مصرف مکمل های تغذیه ای خود و از جمله علائم کمبود ویتامین B12، عقب ماندگی رشد، ضعف سیستم عصبی مرکزی، امتناع از غذا، مشکلات تغذیه ای، استفراغ و سایر موارد مرتبط دانسته است. مهمترین منابع ویتامین B12 تخم مرغ و محصولات لبنی، گوشت گاو، ماهی یا مصرف مکمل ها هستند.
باز کردن اشتهای کودکان
باز کردن اشتهای کودکان

راه های تشویق کودک به داشتن عادات غذایی سالم

باید کودکان را به انجام عادات غذایی سالم ترغیب کرد و آنها را مجبور به خوردن نکرد، و از جمله مهمترین این عادتها موارد زیر است:

  • برای باز کردن اشتهای کودکان، به کودک اجازه دهید تا مقدار غذایی را که می خواهد بخورد انتخاب کند.
  • کمک کودک به والدینش در تهیه غذا یا خرید لوازم.
  • ایجاد برخی از روش های ارائه غذا به شکلی دلپذیر و زیبا، به طوری که کودک بخواهد آن را بخورد.
  • غذاهایی که کودک دوست ندارد را با غذاهایی که دوست دارد مخلوط کنید.

راه هایی برای دانستن اینکه کودک غذای کافی مصرف کرده است

بعضی از والدین نسبت به خوردن مقدار کمی غذا توسط کودکان احساس نگرانی می کنند. معمولاً کودک هنگام احساس گرسنگی غذا می خورد و در صورت احساس سیری متوقف می شود. بنابراین والدین باید در هر وعده غذایی همه گروه های غذایی را به کودکان خود ارائه دهند و اطمینان حاصل کنند که گروهی از آنها را ترک نکنند. زیرا عدم حضور طولانی مدت یکی از گروهها در کودک ممکن است از تأمین نیازهای خود به مواد مغذی جلوگیری شود و برای باز کردن اشتهای کودکان، باید کودکان را به خوردن انواع غذاها از همه گروههای غذایی تشویق کرد و باید توجه داشت که والدین عنوان یک الگوی برای آنها به شمار می روند. بنابراین والدین باید انواع غذاها را در مقابل کودکان خود بخورند، و به طور کلی کودکی که رشد خوبی داشته باشد غذای کافی دریافت می کند.

 

 


منابع

 

SUZANNE ALLEN،  “آیا ویتامین هایی وجود دارد که بتواند اشتهای خوبی به کودک نوپا بدهد؟” ، Www.livestrong.com ، بازیابی شده در ۱-۶-۲۰۱۹. ویرایش شده.
«وقتی کودک نو پا آیا شما مایل به غذا خوردن” ، familydoctor.org ، برگرفته ۲۰۱۹/۰۱/۰۶. ویرایش شده.
“ساخت شوید که کودک شما خوردن کافی است” ، www.healthychildren.org ، برگرفته ۲۰۱۹/۰۱/۰۶. ویرایش شده.

 

پویا رادفر
مترجم، نویسنده و مدیر در مجموعه پیارند