علل پوکی استخوان و روش های پیشگیری

پوکی استخوان معمولا ناشی از آن است که استخوان ها نتوانند به سرعت بافت های قدیمی را باز سازی کنند و سلول های جدید تولید کنند
پوکی استخوان و راه های پیشگیری از آن
پوکی استخوان و راه های پیشگیری از آن

با افزایش سن استخوان های ما چه می شوند؟ و چرا گاهی ضعیف می شود و به راحتی می شکنند؟ راز این است که ممکن است استخوان ها نتوانند به سرعت بافت های قدیمی سلول های جدید تولید کنند و پس از پایان جوانی به تدریج از تراکم آنها کاسته می شود و به همین دلیل برخی افراد در سنین خاص دچار پوکی استخوان می شوند و این یکی از شایع ترین مشکلات پوکی استخوان است که به دلیل آن استخوان ها تبدیل می شوند ضعف، و شکستن آن در اثر سقوط، قرار گرفتن در معرض یک حادثه جزئی یا تحرک بدنی آسان است، چه دلایلی وجود دارد؟ چگونه از خود در برابر آسیب محافظت کنیم؟

 

علل و عوامل خطر

پوکی استخوان و روش های پیشگیری از آن
روش های پیشگیری از مشکلات استخوان

همانطور که پوکی استخوان به روند تشکیل بافت مرتبط است، همچنین با کمبود برخی هورمون ها در بدن همراه است، مانند: هورمون استروژن در زنان و هورمون آندروژن در مردان، اما عواملی نیز وجود دارد که ممکن است احتمال عفونت را افزایش دهد، از جمله:

  • سابقه خانوادگی: اگر یکی از والدین یا خواهر و برادر شما پوکی استخوان داشته باشد، با افزایش سن خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد.
  • جنسیت: زنان به ویژه پس از یائسگی و یائسگی بیش از مردان دچار پوکی استخوان می شوند.
  • ساختار بدن: هرچه بدن لاغر تر یا جرم آن کمتر باشد، در برابر آسیب پذیری آسیب پذیر تر است.
  • مشکلات غده ای: پوکی استخوان با پر کاری تیروئید و غدد فوق کلیه همراه است و همچنین در صورت مصرف بیش از حد داروی هورمون تیروئید می تواند رخ دهد. برای درمان کم کاری تیروئید.
  • شیوه زندگی: اگر از سو تغذیه، کمبود کلسیم یا مشکل اشتها رنج می برید یا سیگاری هستید، همه اینها همراه با کمبود فعالیت و حرکت می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

مراحل جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان
پوکی استخوان

هرچه فرد از سنین پایین بیشتر به فکر سلامتی و تغذیه خود باشد، استحکام و انعطاف پذیری استخوان های او بیشتر است و موارد زیر مهمترین اقداماتی است که می توان برای جلوگیری از پوکی استخوان انجام داد:

  • حفظ تناسب اندام: استخوان ها با ورزش قویتر می شوند، و فعالیتهای مختلف بدنی را حفظ می کنند و بهترین تمریناتی که می توان برای حفظ تناسب و قدرت استخوان انجام داد عبارتند از: پیاده روی، دویدن، تنیس، فشارهای روی هم، چمباتمه زدن، یوگا و تمرینات آبی.
  • کلسیم و ویتامین D دریافت کنید: کلسیم مورد نیاز بدن است. برای ساخت استخوان، به ویتامین D نیاز دارد. برای بهبود جذب کلسیم، توصیه می شود که یک رژیم غذایی سالم شامل غذاهای غنی از ویتامین D مانند زرده تخم مرغ، جگر گوشت گاو، ماهی های چرب و غذاهای غنی از کلسیم مانند سبزیجات سبز و لبنیات کم چرب استفاده کنید.
  • از عادت ها و غذاهای مضر مانند سیگار کشیدن، نوشیدنی های الکلی، نوشابه و غذاهای حاوی مقدار زیادی نمک و شکر، با کاهش مصرف کافئین، خودداری کنید.

کم کاری تیروئید در مردان با چه علائمی ظاهر می شود

شوره سر و عوامل ایجاد آن را بشناسید و با چند ترفند ساده آن را درمان کنید

شهر آنتالیا در ترکیه مقصد سفر بعدی من خواهد بود چون …

بهنام محمدی
مترجم، نویسنده و مدیر در مجموعه پیارند