فواید پروتئین برای بدنسازی چیست؟

انواع مختلفی از پودرهای پروتئین برای بدنسازی استفاده می شود که برخی از آنها لبنیات، برخی دارویی و برخی دیگر گیاهی هستند.
سویا برای بدن سازی
سویا برای بدن سازی

انواع مختلفی از پودرهای پروتئین برای بدنسازی استفاده می شود که برخی از آنها لبنیات، برخی دیگر گیاهی هستند و در زیر به مهمترین فواید پودر پروتئین اشاره شده است:

  • کنترل وزن: خوردن غذاهای غنی از پروتئین و مصرف مکمل های غذایی به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. این به حفظ وزن سالم یا کاهش وزن در صورت لزوم کمک می کند.
  • رشد عضلانی: مکمل پروتئین باعث بهبود اندازه و قدرت عضلات در بزرگسالان سالمی می شود که تمرینات مقاومتی انجام می دهند.
  • ریکاوری بعد از تمرین: مصرف مکمل پروتئین بعد از تمرین با کاهش آسیب عضلانی، بهبود عملکرد عضلانی و ساخت پروتئین عضلانی به ریکاوری کمک می کند.
  • تامین نیازهای مضاعف پروتئین: برخی از افراد ممکن است برای تامین نیازهای پروتئین روزانه خود مانند گیاهخواران، ورزشکاران، افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری مزمن مشکل پیدا کنند، پودر پروتئین می تواند به حل این مشکل کمک کند.

انواع پروتئین برای بدنسازی

انواع مختلفی از پودرهای پروتئین برای بدنسازی
انواع مختلفی از پودرهای پروتئین برای بدنسازی استفاده می شود که برخی از آنها لبنیات، برخی دیگر گیاهی هستند

انواع پروتئین مورد استفاده برای بدنسازی عبارتند از:

  • پروتئین آب پنیر: پروتئین آب پنیر به سرعت و به راحتی هضم و جذب می شود. این آن را به منبع ایده عالی از پروتئین برای ورزش تبدیل می کند. همچنین با افزایش احساس سیری و کاهش از دست دادن توده عضلانی هنگام رژیم غذایی به کاهش چربی کمک می کند.
  • پروتئین کازئین: کازئین پروتئین کاملی است که از شیر بدست می آید و هضم و جذب بدن نسبت به آب پنیر زمان بیشتری می برد. این باعث می شود کازئین برای حمایت از رشد عضلات در طول دوره روزه داری مفید باشد.
  • ترکیب آب پنیر و کازئین: همان خاصیت عضله سازی را دارد که پروتئین آب پنیر یا کازئین به تنهایی دارد.
  • پروتئین سویا: پروتئین سویا جایگزین گیاهی خوبی برای پروتئین های لبنی است، زیرا به افزایش سنتز پروتئین ماهیچه ها کمک می کند.
  • پروتئین نخود فرنگی: پروتئین نخود جایگزین خوبی برای افرادی است که از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند یا نسبت به پروتئین شیر حساسیت ندارند، زیرا به افزایش اندازه و قدرت عضلات کمک می کند.
  • پروتئین برنج: پروتئین برنج منبع کمی از اسیدهای آمینه ضروری است، اما همچنان به افزایش اندازه و قدرت عضلات کمک می کند.

مقدار پروتئین برای بدنسازی

پودرهای پروتئین برای بدنسازی
پودرهای پروتئین برای بدنسازی

میزان پروتئین مورد نیاز بدنسازان را می توان به دو روش محاسبه کرد:

  • روش اول: تعداد گرم پروتئین مورد نیاز یک فرد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تعیین می شود که بین ۱.۲-۲.۰ متغیر است که وزن بر حسب کیلوگرم در تعداد گرم پروتئین مورد نیاز فرد ضرب می شود.
  • روش دوم: تعداد کالری مورد نیاز بدن در روز برای حفظ وزن فعلی تعیین می شود، سپس درصد پروتئین تعیین می شود که بین ۱۵ تا ۳۰ درصد متغیر است، سپس درصد در تعداد کل کالری ضرب می شود. که بدن در طول روز برای تعیین کل کالری روزانه از پروتئین نیاز دارد و نتیجه نهایی بر ۴ تقسیم می شود تا تعداد گرم پروتئینی که یک فرد در طول روز به آن نیاز دارد تولید شود.

 

منابع
↑ “What are the benefits of protein powder?”, www.medicalnewstoday.com, Retrieved 16-5-2019. Edited. ↑ “The 6 Best Protein Powders for Men”, www.healthline.com, Retrieved 16-5-2019. Edited. ↑ “How to Determine How Much Protein to Eat for Exercise”, www.verywellfit.com, Retrieved 16-5-2019. Edited.

پویا رادفر
مترجم، نویسنده و مدیر در مجموعه پیارند