مضرات خوردن آب زیاد و استفاده یک باره از آن

مضرات خوردن آب زیاد: نوشیدن یکباره مقدار زیادی آب ممکن است باعث شود کلیه ها به دلیل ناتوانی در تنظیم سطح نمک در بدن دچار اختلال شوند.
روش تصفیه آب دریا
روش تصفیه آب دریا

مضرات خوردن آب زیاد: نوشیدن یکباره مقدار زیادی آب ممکن است باعث شود کلیه ها به دلیل ناتوانی در تنظیم سطح نمک در بدن، عملکرد مناسب خود را از دست بدهند، زیرا نمی توانند از شر مایعات اضافی بدن خلاص شوند. سدیم در خون کاهش می یابد، باعث می شود آب وارد سلول ها شود، که منجر به بزرگ شدن سلول های بدن می شود. از جمله سلول های مغزی که باعث سردرد، حالت تهوع ، مشکل در تنفس و در موارد جدی مرگ در نتیجه آسیب مغزی می شود، اما این تنها در صورتی اتفاق می افتد که مقادیر زیادی آب در مدت کوتاهی مصرف شود.

نکاتی برای توزیع آب آشامیدنی در طول روز

نکات زیادی وجود دارد که برای دوری از مضرات خوردن آب زیاد و توزیع آب آشامیدنی در طول روز و عدم نیاز به نوشیدن یکباره مقدار زیادی آب باید رعایت شود، از جمله:

  • با هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید.
  • میوه و سبزیجات بیشتری بخورید؛ زیرا حاوی مقدار زیادی آب است.
  • یک بطری آب جلوی چشمان خود قرار دهید؛ یادآوری برای نوشیدن آب در طول روز.
  • انتخاب نوشیدنی هایی که فرد از نوشیدن آن لذت می برد. برای تشویق افزایش مصرف مایعات.

اهمیت آب آشامیدنی

نوشیدن مقادیر کافی آب به صورت روزانه برای حفظ سلامت و ایمنی بدن ضروری است. از آنجایی که تقریباً ۶۰ درصد وزن بدن را تشکیل می دهد و از مزایای بدست آوردن مقادیر کافی آب به موارد زیر اشاره می کنیم:

  • افزایش عملکرد ورزشی
  • حفظ عملکرد مغز.
  • پیشگیری از یبوست.
  • پیشگیری از سنگ کلیه .
  • به کاهش وزن کمک کنید.
  • مقدار آب توصیه شده

مضرات خوردن آب زیاد
مضرات خوردن آب زیاد
  • آب روزانه از طریق تعریق ، دفع ادرار و اجابت مزاج از دست می‌رود، بنابراین برای دوری از مضرات خوردن آب زیاد و رفع نیاز روزانه بدن به آب باید دائماً از طریق نوشیدن آب یا خوردن غذاهایی با مقادیر زیاد آن تامین شود. در جایی که آکادمی های ملی علوم، مهندسی و پزشکی توصیه می کنند که مقدار کافی آب روزانه به شرح زیر است:

    • مردان: حدود ۳.۷ لیتر یا ۱۵.۵ فنجان آب.
    • زنان: حدود ۲.۷ لیتر یا ۱۱.۵ فنجان آب.
منابع
↑ Arlene Semeco (31-07-2017), “What happens if you drink too much water?”، www.medicalnewstoday.com, Retrieved 15-05-2019. Edited. ↑ Kathleen M. Zelman, “6 Reasons to Drink Water”، www.webmd.com, Retrieved 15-05-2019. Edited. ↑ Joe Leech (04-06-2017), “7 Science-Based Health Benefits of Drinking Enough Water”، www.healthline.com, Retrieved 13-06-2019. Edited. ↑ “Nutrition and healthy eating”, www.mayoclinic.org, Retrieved 15-05-2019. Edited.
ساناز بهمنش
مترجم، نویسنده و مدیر در مجموعه پیارند