مواد غذایی برای افزایش قد کدامند؟

تغذیه سالم در دوران قبل از بلوغ و در دوره رشد انسانها استفاده از مواد غذایی برای افزایش قد می تواند کمک کننده باشد.
کربوهیدرات لازم برای بدنسازی
کربوهیدرات لازم برای بدنسازی

تغذیه سالم در دوران قبل از بلوغ و استفاده از مواد غذایی برای افزایش قد می تواند کمک کننده باشد؛ در واقع عوامل زیادی بر قد تأثیر می‌گذارند که مهم‌ترین آنها عبارتند از: عامل ژنتیک، زیرا عامل ژنتیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد بر قد تأثیر می‌گذارد، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد. مانند تغذیه سالم و همچنین ورزش و بنابراین میزان قد از فردی به فرد دیگر متفاوت است و رشد و افزایش قد پس از پایان بلوغ متوقف می شود و این بدان معناست که افزایش قد در بزرگسالان ممکن نیست. اما تغذیه سالم در دوران قبل از بلوغ و استفاده از مواد غذایی برای افزایش قد می تواند کمک کننده باشد. در این مقاله به برخی از مواد غذایی که به افزایش سرعت رشد و قد در دوران نوجوانی کمک می کند اشاره می کنیم.

غذاهای غنی از پروتئین

مواد غذایی برای افزایش قد
تغذیه سالم در دوران قبل از بلوغ و در دوره رشد انسانها استفاده از مواد غذایی برای افزایش قد می تواند کمک کننده باشد.

پروتئین ها مواد مغذی مهمی برای سلامت و رشد بدن هستند. از آنجایی که پروتئین یک ماده مغذی حیاتی در اکثر فرآیندهای بدن است. مانند استخوان سازی، ماهیچه ها و هورمون ها و در نتیجه کمبود آن در بدن باعث بروز مشکلات زیادی برای سلامتی می شود. از جمله کاهش تولید هورمون رشد و در نتیجه کاهش قد، به علاوه بر تولید فاکتور رشد موسوم به انسولین مانند I که در رشد استخوان ها نقش دارد، تأثیر می گذارد. و غذاهای غنی از پروتئین: محصولات لبنی، تخم مرغ، سویا، ماهی و مرغ.

غذاهای غنی از ویتامین A

با توجه به مجله بالینی غدد درون ریز، مشخص شده است که بین ویتامین A و افزایش قد رابطه وجود دارد. جایی که یک مطالعه نشان داد که مصرف هر هفته ویتامین A در کودکان به مدت یک سال منجر به بهبود سرعت رشد آنها می‌ شود و ویتامین A همان تأثیر مصرف مکمل‌ های هورمون رشد و غذاهای حاوی ویتامین A را دارد: گوشت جگر، گوشت کامل. محصولات لبنی چرب و روغن کبد ماهی کاد، هویج، سیب زمینی شیرین، اسفناج و زردآلو خشک.

غذاهای غنی از ویتامین D

کربوهیدرات لازم برای بدنسازی
کربوهیدرات لازم برای بدنسازی

یکی از تحقیقات نشان داد که بین کوتاهی قد دختران نوجوان و کمبود ویتامین D در آنها رابطه وجود دارد و بنابراین کمبود D ممکن است یکی از دلایل کوتاهی قد باشد، علاوه بر این که کمبود این ویتامین می تواند باعث شود. پوکی استخوان، که به نوبه خود ممکن است رشد را مختل کند، و غذاهای غنی از این ویتامین: شیر و مشتقات آن، قارچ، تخم مرغ و ماهی مانند: ماهی تن و سالمون.

غذاهای غنی از کلسیم

شناخته شده است که کلسیم ماده معدنی اصلی برای ساخت استخوان است، زیرا بدن در مرحله رشد به مقادیر زیادی از آن نیاز دارد و نمونه های خوب منابع کلسیم عبارتند از: لبنیات، دانه های کنجد سفید و سبزیجات برگ سبز.

سایر مواد غذایی برای افزایش قد

در ادامه به برخی از مواد غذایی برای افزایش قد اشاره می کنیم:

  • حبوبات، مانند سویا.
  • آجیل.
  • دانه های روغنی
  • غلات کامل.
  • میوه هایی مانند موز.
  • ماهی .
منابع
↑ Natalie Silver (17-04-2017), “How to Increase Your Height: Is There Anything I Can Do?”، www.healthline.com, Retrieved 18-05-2019. Edited. ^ أ ب ت ث “Foods to Increase Height – Slideshow”, www.medindia.net, Retrieved 18-05-2019. Edited. ^ أ ب Sarah Davis, “Is There a Vitamin That Encourages Height Growth?”، www.livestrong.com, Retrieved 18-05-2019. Edited.

پویا رادفر
مترجم، نویسنده و مدیر در مجموعه پیارند