گیاهان برای کاهش اشتها

گیاهانی برای کاهش اشتها: گیاهان زیادی وجود دارند که به طور طبیعی اشتها را کاهش می دهند. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
گیاهانی برای کاهش اشتها
گیاهانی برای کاهش اشتها

گیاهانی برای کاهش اشتها: گیاهان زیادی وجود دارند که به طور طبیعی اشتها را کاهش می دهند. گیاهان برای کاهش اشتها به کم خوردن غذا کمک می کنند از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیاه گیمنما: گیاه گورمار یکی از رایج ترین گیاهانی برای کاهش اشتها و گیاهان دارویی به دلیل خواص ضد دیابتی است. همچنین می تواند به کاهش وزن کمک کند، زیرا یک مطالعه که روزه داران در آن شرکت کردند نشان داد که استفاده از گورمار به کاهش اشتها و کاهش میزان اشتها کمک می کند. یک مطالعه حیوانی نشان داد که گورمار به حفظ وزن در حیواناتی که رژیم غذایی پرچرب دارند به مدت ۱۰ هفته کمک می‌کند.
  • یربا: یک مطالعه انجام شده بر روی حیوانات نشان داد که استفاده از یربا میت به مدت بیش از ۴ هفته میزان دریافت غذا و آب را کاهش می دهد و به کاهش وزن کمک می کند و مطالعه دیگری که روی موش ها انجام شد نشان داد که استفاده طولانی مدت یربا میت باعث کاهش اشتها می شود. و مقدار غذای خورده شده و وزن.
  • Caralluma Fimbriata: گیاه Caralluma Fimbriata از جمله گیاهانی برای کاهش اشتها و افزایش استقامت استفاده می شود، زیرا اعتقاد بر این است که حاوی ترکیبی است که باعث افزایش انتشار سروتونین در مغز می شود. که مصرف کربوهیدرات ها را کاهش می دهد و اشتها را کاهش می دهد و یک مطالعه که در آن افراد مبتلا به اضافه وزن شرکت کردند نشان داد که مصرف یک گرم از عصاره این گیاه به مدت دو ماه به کاهش وزن ۲.۵ درصدی در نتیجه کاهش اشتها کمک می کند.

گیاهان برای افزایش اشتها

گیاهانی برای کاهش اشتها
گیاهانی برای کاهش اشتها

به غیر از استفاده از گیاهانی برای کاهش اشتها، باید گفت برخی از غذاها باعث تاخیر در فرآیند هضم و تولید گازها می شود که منجر به احساس سنگینی در معده و کاهش اشتها می شود. خوردن برخی از گیاهان دارویی به کاهش نفخ کمک می کند. که به بهبود اشتها و تحریک تولید صفرا کمک می کند که هضم چربی ها را تسهیل می کند و به این گیاهان اشاره می کنیم رازیانه ، نعناع و گشنیز و سبزی ها به بهبود بو و طعم غذا کمک می کند که باعث افزایش اشتها می شود.

راه های کاهش اشتها

در اینجا چند راه برای کاهش اشتها آورده شده است:

  • نوشیدن آب قبل از غذا خوردن: نوشیدن یک لیوان آب قبل از غذا به احساس سیری و کاهش احساس گرسنگی بعد از غذا کمک می کند و یک مطالعه که در آن ۵۰ زن دارای اضافه وزن شرکت کردند نشان داد که نوشیدن ۱.۵ لیتر آب در روز به مدت ۸ هفته اشتها را کاهش می دهد. به کاهش چربی کمک می کند
  • خوردن غذاهای غنی از فیبر: فیبر غذایی علاوه بر ارتباط با کاهش میزان چاقی، یکی از عناصر موثر در کاهش اشتها است و غذاهای غنی از فیبر شامل غلات کامل، حبوبات، بادام، سیب، آووکادو و دانه چیا است.
  • ورزش قبل از غذا خوردن: مطالعات متعدد نشان داده اند که هورمون های اشتها به سرعت پس از ورزش، به ویژه ورزش های با شدت بالا، کاهش می یابد.

علل بی اشتهایی

گیاهانی برای کاهش اشتها
گیاهانی برای کاهش اشتها

بروز بسیاری از بیماری ها منجر به کاهش اشتها می شود که کمبود اشتها در افراد مسن بیشتر رخ می دهد و همچنین می تواند باعث ناراحتی و افسردگی و بروز برخی از انواع سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ، تخمدان، معده و … شود. لوزالمعده، بی اشتهایی و سایر بیماری هایی که باعث بی اشتهایی، بیماری کبد، بیماری مزمن کلیوی، بیماری مزمن انسدادی ریه، زوال عقل، نارسایی قلبی، بارداری، ایدز، هپاتیت، کم کاری تیروئید و استفاده از برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها و مسکن ها می شود.

 

منابع
↑ Arlene Semeco (22-1-2018), “10 Natural Appetite Suppressants That Help You Lose Weight”، www.healthline.com, Retrieved 16-5-2019. Edited. ↑ Arlene Semeco (18-9-2017), “16 Ways to Increase Your Appetite”، www.healthline.com, Retrieved 26-5-2019. Edited. ↑ Amy Smith (16-1-2018), “Ten natural ways to suppress appetite”، www.medicalnewstoday.com, Retrieved 16-5-2019. Edited. ↑ “Appetite – decreased”, www.medlineplus.gov, Retrieved 16-5-2019. Edited.
مهناز اشراقی
مترجم، نویسنده و مدیر در مجموعه پیارند